Kwaliteitslabel
In december 2016 behaalde AZ Voorkempen het Qualicor Europe kwaliteitslabel. We behaalden dit label nadat een internationaal team van vijf auditoren de kwaliteitsnormen toetsten aan de praktijk tijdens een ziekenhuisbrede audit. Medewerkers uit alle onderdelen van de organisatie kregen vragen over hoe ze tewerk gaan. Wat onze medewerkers antwoordden op deze vragen, checkten de auditoren op de werkvloer. Gedurende het hele audittraject stond bovendien de patiënt centraal. Patiënten werden bevraagd en gevolgd tijdens verschillende trajecten van onder meer ambulante, kritieke, operatieve, oncologische en verloskundige zorg. Externe zorgpartners zoals huisartsen en een woonzorgcentrum werden eveneens betrokken.
Een tweede vervolgaudit was gepland in oktober 2020, maar die ging niet door vanwege de coronacrisis. In plaats daarvan verlengde Qualicor Europe onze erkenning tot februari 2022. Ondertussen gingen er steeds meer stemmen op om het kwaliteitsbeleid van het ziekenhuis anders aan te pakken. We schakelden over naar een andere manier van denken waarbij niet het behalen van een kwaliteitscertificaat centraal staat, maar wel het continu verbeteren van de kwaliteit en patiëntveiligheid van onze zorg. Samen met Qualicor Europe werken we aan een ambitieus kwaliteitskader op maat van AZ Voorkempen, dat beter aansluit bij onze eigenheid en prioriteiten. We spelen met deze samenwerking een voortrekkersrol om onze eigen route uit te stippelen.
In een eerste fase focusten we op de basisaspecten rond kwaliteit en veiligheid. Samen met Qualicor Europe bekeken we kritisch de gerelateerde normensets en weerhielden wat voor ons belangrijk is via het principe 'snappen of schrappen'. Zo bereidden we ons voor op de veiligheidsaudit die plaatsvond eind mei 2022 en die we succesvol doorstonden. Ondanks de extra druk door de coronacrisis, slaagde ons ziekenhuis erin om de kwaliteitsprocessen nog te verbeteren. Een uitzonderlijk goed resultaat toonde dan ook aan dat patiënten bij ons echt in goede handen zijn.
Door de geslaagde veiligheidsaudit is AZ Voorkempen geaccrediteerd voor vijf jaar, tot augustus 2027, op voorwaarde dat we continu verbeteren. Dit betekent dat we deelnemen aan een continu verbeterprogramma en dat Qualicor Europe ongeveer elke 20 maanden een externe audit zal komen uitvoeren. Frequente kleinere audits dus, waarbij telkens positieve punten en werkpunten vastgesteld zullen worden waarmee we verder kunnen verbeteren. De eerste kleinere kwaliteitsaudit vond plaats in februari 2024. AZ Voorkempen bevestigde hierbij dat het continu zijn processen evalueert en bijstuurt. Op dit moment wordt de tweede kleinere kwaliteitsaudit voorbereid. Deze zal plaatsvinden in het najaar van 2025. Wanneer ook de derde en laatste kwaliteitsaudit heeft plaatsgevonden in het voorjaar 2027 is gans het ziekenhuis extern doorgelicht door Qualicor Europe en ontvangen we van hen een eindrapport en een accreditatiebesluit.
Resultaten
Na de ziekenhuisbrede audit in het najaar van 2016 waren de auditoren van Qualicor Europe zeer enthousiast over de verpleegkundige briefings die plaatsvinden aan het bed van de patiënt, de organisatie van onze verloskundige zorg, het ethische beleid van het ziekenhuis en de warme zorg voor onze patiënten. In februari 2020 organiseerden we samen met Qualicor Europe een proefaudit. De auditoren toetsten 417 criteria, 93 % hiervan was voldaan. We ontvingen bijzondere complimenten over de psychosociale zorg op oncologie, de kinderkoffers die gebruikt worden voor eerste hulp op spoedgevallen en opnieuw over onze warme zorg.
Het resultaat van de veiligheidsaudit in mei 2022 bevestigt dat ons mooi resultaat bij de ziekenhuisbrede audit van 2016 en de proefaudit van begin 2020 geen toevalstreffer was. Ondanks de extra druk door de coronacrisis, slaagde ons ziekenhuis erin om de kwaliteitsprocessen nog te verbeteren. Een uitzonderlijk goed resultaat toont dan ook aan dat patiënten bij ons echt in goede handen zijn.
De gastvrije ontvangst en ook hoe fier onze medewerkers en artsen vertellen over het werk viel de auditoren op. Warme zorg zit in ons DNA. Daarnaast kregen we complimenten voor onder andere de bedside briefing, het inzetten van de spelbegeleidster als begeleiding van kinderen naar het operatiekwartier en de inzet van ervaringsdeskundigen op de kunstnier.
Naast sterke punten kregen we ook een aantal werkpunten om onze zorg nog verder te verbeteren. Volgende verbeteracties werden uitgerold na de audits.
- Alle afdelingen ontvingen een kwaliteitsbord om hun kwaliteitsindicatoren en de bijhorende verbeteracties actief met hun medewerkers op te volgen. Kwaliteitsindicatoren en verbeteracties worden aan de hand van grafieken, opvolgschema’s visueel opgevolgd op het bord. De gedragenheid van verbeterinitiatieven op de afdelingen wordt op deze manier vergroot en het is voor medewerkers van de afdeling visueel duidelijk op welke verbeteractie op dat moment wordt ingezet.
- Verder zorgden we voor een continue evaluatie en bijsturing van het valpreventiebeleid. De Werkgroep Valpreventiebeleid nam daarbij verschillende verbeteracties zoals het aankopen van een katapultzit die helpt bij het opstaan, antislipmatten voor in de douche en antislipkousen die vermijden dat patiënten uitschuiven, wc-verhogers ...
- Om de kennis van medewerkers continu te verhogen en op te volgen, zijn verschillende e-learnings voorzien zoals een e-learning over valpreventie, het gebruik van infuuspompen, veilig geneesmiddelengebruik, patiëntidentificatie ... . Een uitrolschema zorgt ervoor dat medewerkers de e-learnings die voor hen van toepassing zijn, aangeboden krijgen en binnen een bepaalde termijn moeten doorlopen. Elke medewerker behaalt daarbij een score die opgevolgd wordt door zijn leidinggevende. Zo zorgen e-learnings ervoor dat kennis continu getoetst en gesensibiliseerd wordt.
- Er wordt ook ingezet op het verbeteren van informatieoverdracht. Bedside briefing is verder uitgerold. Op verschillende afdelingen vindt de briefing tussen vertrekkende en startende verpleegkundigen plaats aan het bed van de patiënt. De patiënt wordt zo zelf een partner in het zorgproces. Ook de implementatie van het digitaal patiëntendossier ter vervanging van het papieren patiëntendossier leidt tot een betere en veiligere informatieoverdracht. Het medisch en verpleegkundig dossier worden hierbij geïntegreerd en er is meer samenwerking tussen zorgverleners en zorginstellingen.
- …